Lees de blog van moeder Eefke over de esssentie van montessori onderwijs en opvoeding

Montessori onderwijs wat is dat nu eigenlijk? En hoe zit dat met alle vooroordelen? Lees de blog van moeder Eefke over de essentie van montessori opvoeding en onderwijs op montessorischool Passe-Partout in Apeldoorn.

Eefke is de moeder van vier meiden die alle vier bij MAM’s Montessori Kinderopvang zitten!
Ze hebben twee dochters bij ons op de BSO, een op het mini college en een baby van drie maanden op ons KDV.

Montessorischool_apeldoorn

Montessori

Een paar weken geleden schreef ik een blog over het kiezen van de juiste school voor je kind(eren). In ons geval is dat een montessorischool en daar bestaan nogal wat vooroordelen over. Mensen denken bij het horen van montessori al snel dat het op school een groot feest is. Dat de kinderen alleen maar spelen, kleuren en lanterfanten. Montessorikinderen kunnen niet spellen of rekenen en doen alleen maar wat ze zelf willen. Regelmaat en structuur worden niet met deze onderwijsvorm geassocieerd.

Nu. Dat ze doen wat ze zelf willen klopt, een beetje. Alleen verrassend genoeg is dat negen van de tien keer helemaal niet kleuren en spelen. Nee, geschreven wordt er! Vaak al in de onderbouw. Meteen in schrijfletters, want waarom zou je eerst in blokletters schrijven als je die later moet vervangen voor lusletters? En gerekend wordt er ook. Met rekenstokken, kralen en kubussen. Ook door de kleuters. Er wordt heel hard gewerkt aan wiskundig inzicht. Met roze torens en gekleurde cilinders. De kinderen leren al jong over de wereld om hen heen. Over de blaadjes aan de bomen en de zorg voor een dier.

Oei, hoor ik je nu denken. Dat is toch veel te cognitief?! Kleuters moeten spelen, nog even kind kunnen zijn. Voor mijn kleuter nog geen reken- of taalles, alsjeblieft. Maar wat nu als jouw kind heel graag wil rekenen. Als hij of zij heeft bedacht: Ik ga naar school. Nu ga ik leren lezen. Wat nu, als jouw kind heel graag wil werken? Als de interesse voor letters, cijfers, beesten, kleuren of weet-ik-wat uit zijn of haar tenen komt? Die interesse, dat is de basis van het montessorionderwijs. Niet voor niets onderschrijven veel montessorischolen hun onderwijs met de slogan ‘leer mij het zelf doen’.

Maria Montessori
We springen even terug in de tijd: Het montessorionderwijs werd 100 jaar geleden ontwikkeld door Maria Montessori. De eerste vrouwelijke arts van Italië. Door haar werk kwam ze in aanraking met arme kinderen. Ze begon een kindertehuis in de sloppenwijken van Rome en observeerde de kinderen die bij haar kwamen. Deze observaties liggen aan de basis van het montessorionderwijs.

Montessorionderwijs anno 2015
Montessori gaat er vanuit dat kinderen een innerlijke drive hebben om te leren. Het ‘enige’ dat je als school, als leerkracht, als ouder hoeft te doen is deze te zien en te ondersteunen. Bijvoorbeeld met uitdagende, zelfcorrigerende materialen. Materialen die net zo werken als 100 jaar geleden en toch hartstikke actueel zijn.
Maar ook door de kinderen te leren om te leren. Door ze te helpen bij het zoeken naar antwoorden in boeken en/of online. Met individuele aandacht en op maat lesjes. Met hulp van een oudere leerling of juist door het kind een jonger kind te laten helpen. Daarom zitten de kinderen in een klas met kinderen uit drie ‘leerjaren’.

Op een montessorischool leren de kinderen al vroeg om zelfstandig te werken. Ze leren plannen en verantwoordelijkheid nemen. De kinderen krijgen op school de ruimte om de wereld om hen heen te ontdekken op hun eigen manier, in hun eigen tempo. Niet uit kant-en-klare lesboeken, maar met de eerder genoemde montessorimaterialen en heel veel andere (online) informatiebronnen binnen handbereik.

Chaos?
En dan is er nog dat ene puntje: zelf kiezen. Dat moet toch wel voor een hoop onrust en gelanterfant zorgen. Nope. Structuur en regelmaat, dat zijn de kaders waarbinnen de kinderen zelf hun leerweg kiezen. Door structuur en regelmaat in de dag is er ruimte om te ontdekken. Ik weet nog goed hoe verbaasd we waren over de rust die er op school heerste bij ons eerste kennismakingsbezoek. En dat hoor ik van bijna iedere ouder die ik op school spreek. Overal ‘werken’ kinderen aan andere dingen. Maar een chaos is het zeker niet. Ik merk dat het juist heel duidelijk is. Op een uitstapje of excursie na is iedere dag hetzelfde. Zo weten de kinderen waar ze aan toe zijn. Ze kunnen al hun aandacht richten op datgene wat ze op dat moment graag willen doen / leren.

Er valt nog veel meer te vertellen over montessori, maar daarvoor is deze blog te kort. Wil je zelf op onderzoek? Dan kun je prima terecht op www.montessori.nl of meer lezen in het boek ‘Wat een geweldig kind’. Voor de Apeldoornse ouders: er is een montessorischool in Apeldoorn: Passe-Partout. Ook hier ben je ongetwijfeld van harte welkom.

Montessori is voor ons dan wel het onderwijs voor onze meiden. Er zijn natuurlijk nog veel meer opties. En daar ben ik best nieuwsgierig naar. Dus ga ik op onderzoek. Mijn bevindingen lees je de komende tijd in nieuwe blogs, hier op 055.nu.

Bron: 055.nu

 

Mam's Kinderopvang © 2018 | Disclaimer | Contact